september 4, 2023

Eplusbus – omställning till elbussar i svensk kollektivtrafik

Ett flertal kommuner och regioner har varit föregångare i skiftet och visat på hur man kan fasa ut fossildriven busstrafik till eldrivna alternativ. Att vara föregångare i ett teknikskifte har sina fördelar men samtidigt har utmaningarna varit många. Vare sig det gäller den logistiska planeringen av rutter och laddning i städer eller riskfördelningen mellan leverantör och operatör i upphandlingar krävs det mod och vilja att agera för en omställning. Det finns därmed många lärdomar att ta med sig i det fortsatta arbetet. Förutom tekniska utmaningar innebär elektrifieringen utmaningar och/eller möjligheter för: Elförsörjning/effekt, organisering av busstrafiken framförallt sett till omlopp och depåer, avtalskonstruktioner och upphandlingsformer. Busstrafikens elektrifiering ger också förutsättningar för nya former för digitalisering och automatisering. Samhällsplaneringsaspekter, som hur busstrafiken kan ”vävas in” i en attraktiv stadsmiljö och hur bussen kan trafikera även inomhusmiljöer som köpcentra och universitetsområden, är andra perspektiv som nämns i debatten kring bussbranschens elektrifiering.

Den 7 december anordnade projektet slutwebbinariet ”Introduktionen av elbussar i svensk kollektivtrafik – vad kan vi lära?. I webbinariet får du en mer ingående beskrivning av utmaningar och möjligheter som medföljt introduktionen av elbussar i Sverige, samt vilka lärdomar projektet tar med sig.

Webbinarium https://bransch.trafikverket.se/om-oss/aktuellt-for-dig-i-branschen3/aktuellt-for-dig-i-branschen/2023-12/introduktionen-av-elbussar-i-svensk-kollektivtrafik–vad-kan-vi-lara/

Projektrapporter https://www.k2centrum.se/eplusbus-omstallning-till-elbussar-i-svensk-kollektivtrafik